Aleh Negev, what you see - Reisverslag uit Ofaqim, Israel van Dick en Marja SLUITER - WaarBenJij.nu Aleh Negev, what you see - Reisverslag uit Ofaqim, Israel van Dick en Marja SLUITER - WaarBenJij.nu

Aleh Negev, what you see

Blijf op de hoogte en volg Dick en Marja

12 Januari 2020 | Israel, Ofaqim

Als we “early shift” hebben fietsen we om 6.45 uur naar Aleh Negev. Vroeg uit de veren derhalve.

Dat was gisteren, Shabbat, ook het geval: we zagen de zon opkomen, het is dus al licht als we van huis gaan.

Er is een fietspad, dat ligt een eindje van de snelweg af, en om die snelweg over te kunnen steken naar Aleh is er een soort gravelpad gemaakt, zodat je niet door de modder hoeft te fietsen als het heeft geregend. Helaas is de vangrail daar langs de snelweg nog niet weggehaald, dus moeten we de fietsen over de vangrail tillen. Maar op de Shabbat niet, dan rijden we gewoon over de snelweg, er is praktisch geen verkeer dan. Een soort autoloze zondag ervaring.

Bij Aleh aangekomen staan we voor de slagboom, die blijft op Shabbat gesloten, met de fiets moeten we door een poortje achter het verblijf van de cipier. Alles in dit land is beveiligd.....! Na een vriendelijk Boker tov en Shabbat Shalom fietsen we het terrein op.

Eveneens op het terrein van Aleh, langs de snelweg, wordt druk gebouwd aan een high-tech ziekenhuis en revalidatie centrum. De meest moderne van Israël. Vanuit het hele land worden hier straks mensen behandeld. Ook een businessmodel. De investering wordt weer ruimschoots terugverdiend.

Het is een feest om op Shabbat door de Aleh villlage te wandelen, er bloeien mooie bloemen : viooltjes en leeuwenbekjes. Er staat overal lavendel, waardoor het heerlijk ruikt. Er staan citrusbomen, struiken met blauwe bessen, en ga zo maar door. Alle planten zijn eetbaar, wel zo veilig voor de bewoners.

We horen veel vogels fluiten.

Nummer één van de village is het hoofdgebouw, met kantoren en de kantine, vandaaruit slingeren brede paden naar het “amfitheater”, een hoger gelegen plaats met uitzicht op de villlage en de Negev.

Je kunt er via een trap of over een flauw oplopende hellingbaan voor rolstoelen komen. Bovenop staan picknicktafels en bankjes.

Aan de ene kant van de village is ruimte ingepland voor een zorgboerderij , aan de andere kant is de “greenery” en de “ranche” met veel verschillende dieren.

Vandaag liepen we weer over het park. Zondag, de eerste werkdag van de week hier in Israël. De bewoners die we begeleiden en die we overal tegenkomen vormen een schril contrast met de omgeving die zo mooi voor hen is gemaakt.

We zien en ervaren dat zij in deze omgeving de best mogelijke zorg ontvangen.

• 13 Januari 2020 - 10:35

Arieneke:

Toch wel bijzonder om lekker op de fiets naar het werk te kunnen! Een mooi verslag weer en sterkte bij het mooie en ook wel zware werk. liefs van Wim en Arienek

• 14 Januari 2020 - 12:00

Hermanria:

Mooi om jullie belevenissen te volgen Dick &Marja.
    Veel plezier in jullie werk@ (en vrije tijd, die er toch af en toe is.)
    lieve groet, H&R